24 Eki 2012

BREMEN MIZIKACILARI



Kurbanı Keserken Hayvan Haklarına Saygı Göstermek! Gazetemi açtım, büyük puntolarla kırmızı renkte bir başlık altında koskoca bir ilan: “KURBAN İBADETTİR”.

Kesilecek hayvanlar, kurban sahipleri için bazı maddeler yazılmış, bu şekilde ilgili kurum kurban bağışlarının kendisine yapılmasını istemiş. Bir canın canını, yaşama hakkını elinden alıyorsun; nedenine ibadet, protein ihtiyacı, ya da “sofralar boş kalmasın” diyorsun. Bunu yaparken kesim işlemini modern tesislerde, dini, insani(!) ve hijyenik kurallara uyularak gerçekleştiriyorsun. Son bir madde daha ilave edilmiş: um“HAYVAN HAKLARINA DA SAYGI GÖSTERİLİR!” Şimdi hep birlikte bir düşünelim. Önceki maddeler tamam, gerçi insani kurallara uy bir canı keserken nasıl oluyor çok da anlamış değilim ama hadi diyelim ona da uyuldu. Misal, kesim sırasında canı alınan hayvan için gözyaşları tutulamadı, acınıldı, “yaaa yazık” filan nidaları hoş karşılandı. Hatta kimini kan tutu, başını arkaya çevirmesine bir şey denilmedi. Bu insana yakışan, bir canlının acı çektiğini, kanının akıtıldığını, başının gövdesinden ayrıldığını gören bir kişi için yaşaması doğal olan duygulara onay verme, izin verme gibi insani kurallara uyum oldu diyelim. Bunlar tamam da bıçak altına yatırılan bir hayvanın, hayvan hakkına nasıl saygı gösterilir? İşte ben bunu anlayabilmiş değilim.

Birkaç gündür de kafa yoruyorum, bir türlü yanıt bulamıyorum. Acaba koyunun, dananın kulağına eğilip de “bak seni kesiyorum ama sen kurbanlıksın, mecburiyetten yapıyorum bunu, artık kusura bakma” gibisinden bir şeyler mi fısıldanıyor? Ama bu şekilde bir söylemle de “Hayvan Haklarına Saygı” gösterilmiş olunmaz ki. Zaten bu canların hakları onların dilleri konuşmadığından bizlerce korunmakta. O zaman kesimi gerçekleştirenlerin biz can savunucularına mazeret beyan etmeleri gerekmez mi? Ya da acaba keskin bıçak, profesyonel kasap, daha kısa sürede, daha becerikli kesmekle mi o hayvanların bu şekilde haklarına(!) saygı duyulduğu düşünülmekte? Yok ya! Olmuyor, bir türlü işin içinden çıkamadım ben. Nasıl olup ta hayvanları kesme işine soyunmuş bir kurumun, onların “haklarına saygı göstereceklerini” ve bunu gazetelere ilan olarak verdiklerini çözümleyemedim. Anlayan birileri varsa içinizde, açıklayıversin hem bana hem de benim gibi merak edenlere.


 Ece Bilgin 24/10/2012

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder